måndag 6 oktober 2014

Skitdåligt västtrafik/Skövde kommun

Sonen säger igår kväll att han behöver nog förnya sitt månadskort på bussen. Så då gjorde jag som så att jag planerade det så att jag åker med sonen på bussen och betalar med mitt bankkort för påfyllnad månadskortet. Men när vi går på bussen och jag köpt min biljett säger jag att vi vill fylla på sonens månadskort. Nej, se det gick inte utan det får man göra på västtrafiks försäljningsställen tex resecentrum. Fint problemet är att sonen och jag inte är på resecentrum. Bussen säljer inte omladdning av månadskort men enkelbiljett kan man köpa på betalkortet. Duktigt förbannad ringer jag deras kundtjänst, för närvarande 7 min kö. Får lägga på och arbeta. Efter arbetet ringer igen och nu är det enligt uppgift 5 minuters kötid. Skeptikern inom mig startar tidtagning samtidigt. Efter 17 minuter har jag kommit fram till en människa som säger" bussar säljer inte omladdning, man får åka till ett försäljningsställe. Ursäkta, ska man ta bilen för att kunna åka kollektivt? Säger jag, hur rimmar det med service och miljötänkt? Nä men då kan jag autoladda mitt kort genom att registrera mig på nätet och då dras pengar från mitt konto när man drar kortet. Ursäkta mig igen, så om sonen tappar bort kortet och vi inte märker det och kan anmäla och om då någon provar kortet på bussen ja då dras pengar automatiskt., på alla andra kortköp krävs en kod för acceptans köp, här kan vem som helst dra pengar ifrån mitt konto och vetskap om det kommer i orätta händer kortet?  Varför kan jag inte bara som med liftkortsköp tex klicka in nummret på busskort och fylla på när jag som kund vill köpa biljett en månad? Nej det går inte. Vid det har laget var jag riktigt arg, personen sa att man får ju planera och fylla på kortet när man är i stan. Ok så barn har alltid den kollen? Pengar stämmer alltid på kontot så man kan fylla på sista turen när man är i stan för alla? Istället för att ta till sig att ja kanske är det inte det smidigaste för kunderna som vi har det nu. Som sagt jag var arg och damen kunde inte svara på mina frågor och bad att få återkomma. Så gjordes, av en annan dam som informerade mig att Skövde stad var den enda kommun som det inte gick ladda sitt kort på bussarna i stadstrafik. I alla andra kommuner i Västra Götaland visade det sig att man kan ladda sitt busskort på bussen. Men i Skövde om du inte planerat när kortet tar slut får du snällt ta bilen till ett försäljningsställe för att ladda kortet, service? Knapast, korkat? Absolut. Hur rimmar det med miljömål? Tillgänglighet? Få fler att åka kommunalt? Nya damen frågar om jag vill ha återkoppling på mina synpunkter, självklart vill jag det. Jag vill också veta hur de gör med mina synpunkter mer än noterar dem för protokollet skull. Jag sa till dem hur arbetar ni med dem frågorna? Vad har de för mandat att ta i saken och aggera? Så j-a dåligt. Jag ska ringa Skövde kommun och fråga vem som är ansvarig för Skövde/västtrafik politiskt och sen kontakta tidningen. För detta retade upp mig något otroligt. Ta bilen för att kunna ladda busskortet- går överallt i regionen men Inte i Skövde. Grrrr. Go'natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar