söndag 14 september 2014

Valdag

Maken åkte hemmifrån vid 04.00 idag för att flyga till Kazakstan. Vi har båda röstat men i mitt fall första gången jag har förtidsröstat. Det märks att valet engagerar människor mer än vanligt tycker jag. Det verkar bli ett viktigt val denna gång. Valen är alltid viktiga men nu ligger det något i luften. Människor på FB hotar utesluta " fb vänner" om de röstar på "fel" parti i deras tycke. Jag tycker att val är viktiga och att alla har rätt till sin åsikt även om jag inte nödvändigtvis delar den. Att tala för sin sak är ok och bra tycker jag, men som på FB läsa om hur människor uttrycker förakt och nedlåtande tillmälen för att någon inte delar någons åsikt. Sedan hota med att den som inte tycker lika skall tas bort från "vänlistan" ja, är det vuxna människor? Vart tog människors lika värde vägen då? Respekten för någon annans val och situation? Intressant fenomen och visar på politikens svårigheter. Samtidigt skönt att valet är klart idag. Det har varit mycket politik i alla sfärer nu. Tv, tidning, radio, riktad reklam, valstugor och intressanta diskussioner i privatat kretsar och sociala medier. Att valet är viktigt förstår man. Det är väldigt viktigt för mig med. Hur det än blir kommer vi privatpersoner och företagare att påverkas i olika omfattning. Både bra och dåligt. Det är även intressant se hur vuxna människor ramlar ner på någon sandlådenivå. Imorgon får vi veta hur vår nästa 4 års politiska förutsättningar ska påverka oss. Om jag oroar mig? Ja, faktiskt. Tror själv att detta blir ett ödesval för Sverige och framtiden. Jag tror det kommer bli kallare och svårare för många. Vi får väl se. Bild är från Sardinen och ett ensamt grantäpple i trädet. Symboliskt denna ödesmättade valdag. Go'middag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar