söndag 14 maj 2017

Serva far

Jag och mina nya spetsiga boots. Hiss eller diss? Håller på och vänjer mig. Skitsnygga titta på och skitsnygga på andra men när jag ser ner på mina fötter är det ovant. Snake skin smoke från danska Ivylee. Jättesköna iaf. Jeans från oneteaspoon och en kanske 6 år gammal tunika från Hunkydoory.
Kämpar för pappa och de övriga äldre på serviceboende. Skövde kommun drog in deras möjlighet att köpa sin kvällsmat från köket då Skövde kommun valde att stänga kvällsservering från matvagn och flytta 2 personal till ett nyöppnat äldreboende. Skövde kommun erbjöd ingen organiserad matlösning mer än att efter biståndsbedömning så kunde de äldre få hjälp att i hemmet värma " frysta matlådor" om de gamla lyckats handla hem det. Det blir då även dyrare för de gamla att handla hem kvällsmat. Innan ingick den organiserade kvällsmaten i högkostnadskyddet. När det upphörde så har hans omsorgsräkning minskat med 300kr. Vi betalar hans räkningar åt han så vi ser. Nu kommer han betala ca 1700kr  för 30 matlådor i månaden så visst blir det dyrare och sämre mat. Jag gick ut i lokaltidningen om detta då jag tycker det är synd om de gamla. Resultatet blev många blev upprörda med rätta men Inte politiker och tjänstemän. De KRÄVDE i SLA att få publicera ett genmäle där de mycket fult i förtäkta ord skrev att jag i princip ljög i detta och att vi spred felaktiga uppgifter och skapade en negativ bild av kommunen... de uppmanade oroliga anhöriga ringa till dem. Det tog 3 dagars ringande innan jag fick tag på kostchefen. Efter pratat med henne en stund gick hon med på att jag inte ljugit men det satt långt inne och hon slingrade sig som en  smörklick i en het stekpanna. Hon hade så svårt svara ja eller nej på direkta frågor. SLA publicerade sedan en uppföljande artikel då de själva reagerat på kommunens sätt att bemöta en medborgare. Jag kommer att JO anmäla kommunen och de 2 tjänstemän/kvinna som skrev under kommunens genmäle. Ja annars har dagen gått åt att hjälpa min far. Handla matlådor( inte lätt, skitdåligt energiinnerhåll och extremt dåligt utbud blir mycket samma, samma) vi brukar även ta hem pappa på helgen så han får äta hemlagat. Vi har även lagat hans permobil som hade fått punktering. Det är slitigt att ta hand om pappa ensamma som maken och jag gör. Vi gör i princip allt. Handlar, betalar räkningar,tar omvårdnadsmöten och nu kämpar för att han och de äldre ska få tillbaka möjligheten köpa kvällsmat på boendet igen. Vi tar hand om honom alla högtider. Det hade varit skönt om andra syskon engagerat sig lite mer och man kunde fördelat gracer lite, men icke. Det är ju inte så att vi saknar annat att göra. Stundtals är det körigt( som för alla klart) men både jag och maken är egna i olika branscher, vi har en son med dyslexi och språkstörning som kräver mycket hjälp och stöd i skolarbetet, makens bror har förlorat sin sambo tragiskt och vi försöker vara ett stöd för honom och hjälpa honom med det vi kan göra, känslomässigt och praktiskt. Jag ska även rekrytera personal så ja, kunde tycka att mina syskon lite mer systematiskt kunde hjälpa till istället för bekvämt luta sig tillbaka och säga" det är ju tur pappa har er" " kan inte du ringa xxxx för du är bättre på att prata) ja, jag tycker det är lite fräckt gjort. Så inatt åker maken till Italien för tävlingspel så han är inte med på begravningen på fredag. Ja, inte konstigt man är trött ibland :) . Go'kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar