fredag 29 maj 2015

Dyslexsi och expressiva språksvårigheter och berevere sandaler år mor

Idag har vi varit på sonens skola då logoped Carina Engström hade dragning i sonens slutgiltiga dyslexsiutredning. Sonen har som vi vetat dyslexsi sedan 1:an och det har 2 tidigare utredningar visat på låg och mellanstadiet men diagnos kan fastslås tidigast när elev går i 8:an då det är en livslång diagnos och läs och skrivsvårigheter kan ha många olika anledningar. Nu får han intyg för hjälp med körkort och högskoleprov och högskolestudier. Sonen har ett dubbelt funktionshinder. Dyslexsi( skriv och lässvårigheter) samt en expressiv språkstörning( svårt att sätta ord på sin kunskap muntligt) sonen är begåvad och intelligent visar utredningar och har inget med begåvning eller intellekt att göra. Dock viktigt för skolan att vid muntliga genomgångar ställa frågor så sonen kan redogöra muntlig kunskap. Ska han berätta själv får han inte ur sig all kunskap han har.  Det är en olycklig kombination så klart men ställer krav på oss föräldrar och skolan att hitta rätt instrument för kunskapsinhämtning och återgivelse. Dock har sonen bra betyg generellt och är som sämst gk= E  i betyg så här långt iaf.
Efter dragning gick maken och jag till Pitchers för lunch med varsin Daily burgare.
Köpte mig själv ett " par morsdag" sandaler. Vita och i spanskt mjukt fint läder ifrån berevëre. Underbara och snygga. När jag såg dem första gången kunde jag inte bestämma mig om de var snygga eller fula. Men det mognade fram, så snygga. Tackade sonen för hans present och han skrattade och sa vasego :) Go'kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar