lördag 3 september 2016

Tivedens mat

Kf ligger i vår Ölandstok och håller koll på oss och kvarteret.
Maken och jag redo för med våra vänner åka till en omtalad restaurang någonstans i Tivedsskogen. Det ligger 7 mil ifrån oss.
Efter en stunds åkande med GPS i öde skog var vi där. Från att inte sett något mänskligt liv så var det många bilar parkerade mitt ute i ingenstans.
Jodå enligt skylt är vi rätt.
Och där är det. Ser inte mycket ut för världen och man funderade på om vi var rätt.
Det var hur mysigt som helst. I en lite ofodrad trälada med udda bord och stolar låg bland det häftigaste i matväg jag upplevt. Då har jag ändå haft förmånen att fått äta på många sk top notch restauranger ute i världen. Meny stod på väggen ovanför bar/köksdel. Restaurangen var fylld till sista plats.
Vilken miljö, vilken mat. Service var enkel och basic men allt krut lades på mat och dryckesupplevelsen. Snabbt och effektivt. Mycket av den positiva upplevelsen var den goda maten och konceptet annorlunda av allt inom restaurangvärld. Inget flådigt, inget extralull av något mer än att mat och miljö var något av det extra i högsta klass. När kan vi åka igen?
Jag åt blåmusselsoppa och de övriga åt röding. Maten var bara så bra. Dessert blev creme brulee och chokladtryffel för maken. Deras meny varierar då det är säsongsbetonat. Man ska nog ringa och boka bord om man skall vara säker på att få en plats. Gick ett sällskap så kom det genast ett nytt sällskap på plats. Så vill ni ha en kulinarisk gastronomisk upplevelse med en väldigt annorlunda restaurangkänsla rekommenderar jag er ett besök på Tivedens mat/ krogen i skogen.
God champagne från 2012 brödig och fin.
Allt var positivt annorlunda så även deras toalett med snickarbänk.
Restaurang ligger mitt i skogen helt ödsligt men i så vacker miljö. Den ligger i kanske ett gammalt vagnslider eller ngt liknade. Svårt att se att det är en restaurang utifrån men har ni möjlighet och vill ha en matupplevelse åk dit. De är med i white guide. Det är bara öppet sommarhalvåret och stänger 25 sept för säsongen. Men sällskap kan boka efter förfrågan förstod jag. Åk dit! Go'kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar