lördag 22 juli 2017

Hur tar vi hand om våra äldre?

En varm och skön sommardag. Till pappa idag för hjälp honom och hälsa på. Jag åker ju bort en vecka imorgon. Far är i dålig form nu. Blir dåligt behandlad och bemött av kommunens reprensentanter. Jag och maken som tar hand om far har sett försämringen en tid nu och påtalat detta så gott vi kunnat med dålig förståelse både av personal och övriga " runtikring". 44kg väger han nu och benen bär inte. Arbetsterapeut vägrar ge han rullstol... han kan inte stå upp nu ens. Ramlar och blir liggandes. Igår glömde personal hämta han till maten.., idag blev han hämtad men fick sitta en timme innan någon personal hade tid köra upp honom till sitt i en lånerullstol. Arbetsterapeut vägrar förstå, dessutom vägrar hon förstå min far. Han vill ha en rullstol med stora hjul så han kan rulla själv då armar ännu är halvhyggliga men arbetsterapeut säger att det bestämmer de OM han får en rullstol och VILKEN rullstolstyp, en med små hjul kräver personal att köra honom och då är han fortfarande utlämnad till personal. Köpte smörgåstårta och vin till far så han åtminstone får lite mys på hemmet när jag iväg denna vecka. Känns inte bra åka iväg men någon gång behöver ju även jag få en vecka med familjen? Jo så är det ju men känns inte så. Som tur har vi våra vänner A och Babs som kommer hjälpa pappa om han behöver hjälp. Maken handlade upp  till pappa så han skall klara sig med det när vi är borta. Känns skönt att vännerna finns när kommunen sviker och maken och jag är borta en vecka annars så hjälper vi pappa med allt vi kan. De ( A och Babs) är fina och omtänksamma människor. Pappa känner dem och är trygg med dem. När pappa idag larmade på sitt trygghetslarm så larmade det i 30 min och så stängde personal av det. Pappa larmade igen och efter 20 min nu totalt 50 min dök personal upp som tur var hade han inte ramlat denna gången men det vet inte personal, han behövde hjälp med att komma isäng. En vikarie, men tyvärr med dålig svenska kunskap så de kunde inte kommunicera kom så efter 50 min. Det är fint att de hjälper far men känner att de äldre måste få vara trygga i att de blir förstådda och att de även förstår vad de äldre säger. Tråkigt att det ska vara så känsligt prata om sådant. Nej är Inte rasist så tro Inget sådant, men att kunna kommunicera med de äldre är viktigt och esstenisiellt för tryggheten för dem och det får vi respektera, de gamla hör sämre och det tar längre tid att förstå ibland för dem. Våra äldre hanteras ofta styvmoderligt av samhället. Jag tycker så synd om dem. De har slitit och byggt vårt samhälle och hur tar vi hand om dem? Det var med ledset hjärta jag lämnade far och hans allt katten idag. Han log tappert för bilden som han godkänt för publicering. Tänker är det sista gången jag ser honom? Blir svårt koppla av den vecka men som ändå är välbehövlig för familjen då vår familj ska åka iväg tillsamman. Maken och jag. Båda barnen och dotterns sambo. Go'kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar