onsdag 19 september 2012

Burj al Arab


Ledig onsdag, fantastisk förmån så länge det varar. Härlig om än lite blåsig dag. Fått städat lite i huset, varit till miljöstation och slängt kartonger och dylikt. Har även haft äran att få ta promenader med grannens söta hund, skönt då man kommer ut och igång på morgonen speciellt. Sedan det vanliga och föga upphetsande med att köra lite tvättmaskiner och diskmaskiner. Men ska inte beklaga mig då jag har ledig tid regelbundet i arbetsveckan och hinner med detta istället som förr, då jag arbetade heltid och pendlade 10 mil till arbetet varje dag. DÅ var det kämpigt att få ihop dygnet och orken och kanske framför allt lusten till att orka göra något. Nu är jag faktiskt piggare och helgerna är fri tid. Jag är medveten om att alla kan inte göra så här, men nu fick jag möjlighet och är så tacksam över det. Sedan vet man aldrig hur länge något är beständigt, så är det men fram tills det blir någon ändring är jag så tacksam över mina lediga dagar och njuter av dem.

Vi alla borde vara mer tacksamma över enkla små saker, vi glömmer av det så ofta i vår hets över att skaffa hög levnadsstandard, över att se perfekt ut, över att vi måste vara hälsosamma träna och äta rätt,vi ska ha rikt socialt umgänge och vi ska göra karriär och arbeta heltid, vi ska baka och laga vår mat själva, hel eller halvfabrikat är stora no no. Jag har satt ner foten, jag vill leva och njuta av livet medans jag fortfarande har det. Av naturen har jag tacksamt nog fått en kropp som är anständig, en akademisk utbildning har jag skaffat mig. Jag äter det jag tycker om och jag dricker det som är gott. Tar gärna ett glas rött till kvällsmaten dagligen och gärna tillsammans med vänninan, för mig livskvalite. Precis som min ledig tid ger mig livskvalite.

 Jag gillar vackra ting, jag gillar framför allt vackra och personliga ting. Jag kan visst attraheras av flärd och lyx men inser mer och mer vad riktig lyx är. Tid för att leva med sina nära och kära! Inga pengar i världen slår det, pengar måste man ha så är det, men viktigast måste vara att kunna äta och bo . Men jag tror att vi alla skulle nog ha lite mer av annat än fina märkeskläder och designmöbler. Jag gillar vackra ting,former och färg. Framför allt tilltalas jag av funktionalism. Bilden visar insidan av seglet i Burj al Arab i Dubai. Tycker det är så vackra linjer och former när man tittar upp i seglet. Detta har jag min älskade make att tacka för, för utan honom och hans arbete hade jag aldrig fått uppleva så många spännande länder och miljöer som jag faktiskt fått förmånen att göra under våra år. Det är ju den "riktiga lyxens värld" men lyxen är ändå det kulturen berikar en med och att få vara med på resor som ger upplevelser. Inte för mig dessa ständiga vitmålade karbonkopiors hem/wannabe hem/ klipp och klistra katalog hem som finns i hundratals bloggar utan själ och liv, fint javisst men otrolig trist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar