fredag 21 september 2012

Tusen och en natt

Fredag och en ledig sådan. Börjat den med en fantastiskt skön morgonpromenad med lilla söta grannhunden. Frisk och härlig Septemberluft, har för första gången denna höst tagit på mig vantar.
Funderar över dagens upplägg. Medan jag funderar unnar jag mig en långfrukost. Lyx, och inte speciellt dyrt.

 Inser att jag behöver nu ta in utemöblerna för vinterförvaring, får väl torka upp sin morgondagg så kanske man kan ta sig an dem. Hur många gånger satt vi i dem i år? Runt det stora matbordet 2 gånger, i rotting gruppen kanske 4 gånger. Förra sommaren var det nog inte mer heller. "Mycket väsen för lite ull, sa han som klippte grisen". Tänker på hur man släpar ut allt inför sommaren, hur altan tvättas och oljas in, hur utemöbler tvättas och oljas in.. och sedan ingen sommar att njuta av ute sen är det dags att ta in allt igen. Haha, ja men hoppet lever alltid. Det är väl det som är det fina.

Tänker också på min svägerska som gick bort alldeles för tidigt i cancer. Så ung och så tapper in i det sista. Idag för 4 år sedan satt jag hos dig och höll din hand medan du fick frid och lämnade dina plågor. Tänker mycket på dig! Tänker mycket på alla dem som förlorat någon, deras sorg,deras längtan. Får man leva blir man äldre, det är ju en "biverkning" av livet, inte ska vi då beklaga oss över att vi åldras utan vara tacksamma för det. Det är många som aldrig får åldras, som min svägerska, som min mamma som också dog ung i cancer, båda var mammor som lämnade små barn kvar efter sig.

 Små barn som får växa upp utan att ha sin mamma hos sig, mammor som inte får vara med och glädjas eller vara där och trösta, små barn som får änglamammor. Tänker på hur svårt det är att vara mamma och stå inför vetskapen att jag inte kommer kunna vara med i mitt barns dagliga liv. Men mammor ni är med, varje dag och alltid. I våra tankar, i våra rörelser och ansiktsdrag. Idag tänker jag på er mammor som gick bort mitt i livet, och alla andra med som gått bort men idag är det lite mer en mammadag för mig personligen men en förlust av någon älskad är alltid en stor förlust och sorg,någons barn, mamma,pappa,make,hustru,mormor,morfar,farmor,farfar, någon nära vän, alla är ni saknade av oss som är kvar i detta liv. Tills vi möts igen,för det tror jag vi gör.

Så "dagens pic", tycker jag passar in stämningsfullt med denna dag för mig. Skymning över Moskén i Abu Dhabi när vi passerar över bron. Vackra färger, vackra former och ljuset som är stämningsfullt som tusen och en natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar