söndag 30 september 2012

Ensamma

Ja, söndagen har infunnit sig. Maken har lämnat oss för att åka utomlands på sina uppdrag.
Det har som alltid när maken kommer hem vart väldigt hektiskt med allt. Han är borta i 3-4 veckor på raken oftast och sedan hemma 1-2veckor. Dessa veckor hemma innebär att vi ska göra och hinna med allt som jag inte kan, orkar eller vill när han är iväg. Det är fest när maken är hemma. Han fixar och ordnar. Lagar mat och handlar, har frukosten klar på morgonen när jag kommer upp, gör läxorna med sonen och sedan umgås vi och vi umgås även med våra alldeles fina vänner. Denna gången har svärfar blivit medbjuden att vara med under makens vecka i Skottland. Hoppas att de får en fin vecka tillsammans.

Vi, maken och jag lyckades sent igår kväll få ur den illaluktande micron ur skåpet den satt monterad i. Hur det kan lukta så illa av brinnande popcorn är för mig en gåta. Jag har skurat ur innandömet i skåpet med allt stark skurmedel jag kunnat hitta för att få bättre lukt. Jag har även under natten haft ättika inuti skåpet. Joniseringsmaskinen har gått på max effekt. Men det luktar ännu och nu måste jag försöka köpa ny micro som passar in i skåpet.Tänk att vi hållit på denna brända popcorn historia sedan onsdags kväll.

Ja, den dagen maken åker är alltid ledsam för oss familjemedlemmar som är kvar hemma. Maken saknas oss väldigt mycket. Det blir så tomt på en gång. Sonen blir ledsen och dämpad. Jag blir också hängig. Men det lustiga är att vi är så vana med att leva så här, att i morgon bitti rullar vårt andra liv på. Då är vi igång och gör allt som vi brukar när maken är borta och utan att vara ledsna. Vi återgår till de rutiner och vanor vi har och längtar till nästa gång maken kommer hem, då vet vi att vi har fest igen bara genom att få träffas. Konstigt att ha 2 liv på samma gång, men lite så är det. Längtar även efter dottern som läser på en annan ort i Sverige. Vill att hon kommer hem och myser med mamma och lillebror nu medesamma. Lägga oss i soffan och titta på en bra film och äta något gott. Ja precis just så.

" Dagens pic",  ja den har maken tagit i Queenstown i Nya Zeeland. Här åker han båt på den vackra floden. Vilken magnifik vy, naturen behöver inte några "kändis designer" utan kan självt och vet hur man visar upp den vackraste komposition med färger,skalor och nyanser i all sin prakt, som en påfågel som fäller ut sitt fjäderverk. Härligt och underbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar