onsdag 21 augusti 2013

Onsdag och skorstensfejning

Idag är det ju onsdag och min lediga dag. När vår katt kommer in och lägger sig och sover vet man att det kommer in sämre väder. Katten vår är en levande väder barometer. Jag har fått en tid för " brandskyddskontroll" på vår braskamin av skorstensfejaren i stan. Den senaste var gjord 2009-12-07. I våras var de här och fejade rökkanalen. Det görs 1 gång per år. Givitvis får man betala för det. Nästa sak i när fejaren ska komma är servicen i tidsangivelsen. På detta brev stod att de kommer 4/9 någon gång mellan 11.00-13.00! Vad är det för oprecis tidsangivelse? Hur länge ska man vara borta från sitt arbete och vad kostar inte detta? Som om jag skulle kalla våra patienter mellan 11.00-13.00? Skulle inte en enda patient finna sig i. Ja så jag började kolla upp lagar och förordningar om detta. Det visar sig brandskyddskontroll vid trivseleldning braskaminer är 8 år, här har vi fått betala för det var 3:e år likaså behövdes inte skortstensfejning varje år som man också betale för utan vart 4:e år om man inte eldade för mycket. Vilket fult sätt att tjäna pengar på. Så jag läste in mig och ringde upp skortstensfirman och berättade att jag läst in lagar och förordningar för detta och ifrågasatte varför de i vårt relativt nybyggda villaområde gjorde detta så frekvent där nästan samtliga villas har braskamin. Det hade de inget svar på detta men de ändrade intervall för vår villa. 8 år för brandskyddskontroll och sotning vartannat år tog jag. Ja man får vara lite omkring sig.
Sedan är ju rutinen ut med grannhunden Bente. Men idag hade nog en snigel passerat honom. Det gick inte att stressa på då Bente skulle lukta på allt och gick även i snigeltakt.
Sedan var det dags för sjukgymnastik och behandling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar