söndag 25 augusti 2013

Sunday holy sunday och hur är det ställt i skolan?

Vaknade efter en god natts sömn. Är lite av en nattuggla. Gillar vara upp lite senare men vill ändå inte sova bort dagen men ändå lyxa med lite sovmorgon fram till 8.30-9.00. Sedan ta en långfrukost med kaffe och smörgås och läsa nättidningarna. Efter frukost gick jag en timme. Kan väl inte säga att det var någon trängsel ute. Knappt bilar och ännu mindre promenerande människor. En söndag förmiddag händer inte mycket här i stan.
Ja ni ser gott om plats att vandra på.
När jag kom hem rev jag ur klädkammaren delvis för att få lite ordning. Hittade t.ex. sonens regnställ som jag letat efter sedan början på sommaren. Låg också lite väskor huller om buller. Vad är det med oss tjejer? Väskor och skor i mängder som vi dessutom sparar vidare på. Nåja det blev ju sorterat lite  iallafall och en påminnelse om vad som fanns.
Sedan är man tillbaka i läxträsket. Med ett barn som har dyslexi får man själv genomlida grundskolan ytterligare en gång. Fast barnen har det mycket tuffare nu och högre krav än när jag gick i grundskolan. Jag kan inte minnas att mamma slet så med oss och på utvecklingssamtalen var det mest roligt att sitta själv med läraren och mamma. Minns inte heller att det var så frekventa antal utvecklingssamtal med så omfattande dokumentation som de har nu. Det som är konstigt är att jag trots den mindre kontrollerande grundskolan och mindre läxinhämtningstid( jag kunde ha roligt och vara i stallet hela min lediga tid) gick jag ut med hyggliga betyg och läste 5 år på universitetet och arbetar med det jag utbildade mig för. Ser jag hur mycket skolungdomar läxläser hela tiden  nu för att klara kursernas mål , det i så stor omfattning att många orkar inte eller väljer bort fritidsaktiviteter helt eller delvis för klara grundskolan. Ja då tänker jag att det är tuffare nu för eleverna och ändå klarade jag mig hyggligt och hade dessutom tid och ork att ha kul med mina fritidsintressen. Som helhet minns man skoltiden som kul och det grundlade mitt intresse för fortsatt lärande. Hur kommer det bli för dagens elever?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar