söndag 1 maj 2016

Summering Grand hotell Stockholm, stadshusfesten och kungens kalas

Då var helgem till ända och tid till reflektion över helgen. Kul med mobiler är ju att det är så lätt ta bilder och hänga upp sina upplevelser i.
Vi bodde ju på anrika Grand hotell i Stockholm. Ligger så vackert med slottet och strömmen utanför och dess vackra båtar.
Vi fick rum med slottsutsikt och vilken njutning bara det. Vi fick även checka in 1 1/2 timme före incheckningstid så jag hann med att besöka deras helt fantastiskt fina SPA. Var underbar uppladdning inför kvällen på stadshuset och ja hela helgen.
Vi hade även badkar som jag älskar ligga i. Tyvärr hanns det inte med denna gången men låg ju i varma bad i SPA och relax avdelningen istället. Satt i härligt doftande ecalyptus ångbastu med gäster till vad jag förmodar till vår konung då de pratade om just det och man överhör då det bara var vi och det paret i ångbastun.
Vi bodde granne snett över i vår korridor med japans princessa förstod vi och hennes 3 livakter som stod utanför hela tiden då hon var på rummet. Det var många kungligheter och Säpovakter samt hotellets egna vakter. Man såg många av dem på alla bilder i tidningarna. Lite surrealistiskt. Såg hur en mellanöstern kunglighet checkade in och hur många vagnar med gods och vad jag förmodar gåvor? Det var vagnar med fragile glas på lådorna och polis som kom med och sa att det var sista vagnen... Wow en annan värld på något sätt och här satt jag och väntade på att komma iväg på " vår fest" på stadshuset.
Här är desserten på väg ner i trappan på stadshuset a'la nobe style med bloss som lyser upp och på storbild för säkerhets skull med. Nedan är Gyllene salen där nobelgäster, kungligheter och politiker dansar efter nobelmiddagen.
Detta är när vår middag dukas bort och på lördagen har kungen sin mottagning här efter deras Te deum. 
Detta är vackra spegelsalen där vi " brackare" förpassades av Grand då det fina folket hade första tjing på vackra verandan och dess frukost. Detta var faktiskt ett riktigt nerköp för oss. Fin allmän frukost absolut men Inte som sitta på verandan inte alls samma utbud. Gick inte få en caf'e latte tex och man fick inte kaffe i deras stora fina kaffegods eller för den delen deras övriga fina porslin. Grejen med Grand är egentligen inte att de har så mycket bättre mot riktigt fina värlsdhotell utan här har man en historisk miljö och känsloupplevelse. Lite av det försvann tyvärr när man från hotellet gjorde så stor skillnad på prominenta gäster och vi " vanliga dönickar" jag vill gå så långt att jag säger grattis Grand för att ni lyckades få mig att känna mig som en obetydlig fluga i det elitistiska samanhanget. Det blev för mig uppenbart att vi har fortfarande ett feodalsamhälle med kungligheter, borgare och brackare.... Den känslan har ingen lyckats få mig att känna innan. Då har vi som sagt bott på bra mycket mer fina och ansedda hotell världen över via maken. 
Nåja spegelsalen är fönsterlös men besitter mycket vacker konst och detaljer att beakta. Jag fick njuta av detta istället att det känns väldigt slottsaltigt.
Vi kunde från vårt rum ta del av vår konungs festligheter. Här kommer de snart ut och vinkar till folket( vi undersåtar)
Tittar på kungens makt att stänga av tillträde för alla utom politikerna och kungliga högadel. Jag gillar kungahuset och älskar titta på deras fina kläder och de är bra reklam och ambassadörer för landet. Men jag ogillar skarpt den känsla av obetydlig denna tillställning förmedlade mig. Jag har naivt trott på att vi har i botten samma grundvärde alla människor men olika förutsättningar. Denna helg insåg jag att det var fel. Kungligheter och sen politiker är viktiga i denna värld. Vi andra bara är ett irriterande moment? I deras tillvaro? Ja, jag tog illa upp av upplevelsen och kölvattnet av denna stora händelse att vår kung fyllde 70 år och det kommer ju aldrig varken kungahus eller Grand hotell varken förstå eller få reda på. Men livet går ju vidare trots det och jag tar med mig denna nya insikt :)
Vackert är Stockholm med slott och stadshus och vatten där i mellan. Gläds över vår fina vy från rummet i alla fall.
På väg hem och paus i vackra Kungsträdgården. Blir spännande 3D tatuera ögonbrynen nu på fredag. Här är jag omålad och brynlös. Tack och lov över ditlimmade ögonfransar så man får lite ögon åtminstone.
Vår kisse var glad när jag var hemma igår. Han hoppade upp i soffan och lade sig med mig som huvudkudde. Det är hans grej att varje kväll och natt sova antingen på mig eller åtminstone med mig som kudde för huvud och tassar på han. Så mysigt.
Köpte med mig Grand hotells stora och mycket goda att dricka ur kaffegods. 600kr. Imorgon åker den med till arbetet och blir min kaffemugg där. Go'middag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar