fredag 10 januari 2014

Libanesisk afton

Minns ni blomman för 2 dagar sedan i bloggen? Idag syntes den inte i alls under snötäcket när jag och grannhunden var ute på promenad.
 Det är tö ute men det ska tydligen bli ordentligt kallt i helgen och då blir det säkert snorhalt ute när sörjan fryser på.
Maken lagade idag bland det godaste jag vet " tabouleh" och riktigt syrlig sådan. Han gör bland de bästa tabouleh jag ätit och några har jag allt ätit i mellanöstern. Viktigt är väldigt finhackade råvaror( bladpersilja,tomater, lök och mynta) och många citroner som man pressar saften ur och såklart bulgur och svartpeppar, cayennpeppar och salt i. Bara så gott och fräscht.
God vän och hans härliga dotter kom förbi och åt av makens libanesiska afton de gillade också maten.
Det blev även shish tawokook( inlagda och grillade kycklingspett) och toum ( stark vitlöksröra) och egen bakade libabröd som maken bakade genom ha varma täljstensplattor i ugnen så bröden blåser upp sig. Maken är väldigt duktig i köket både på laga mat och baka. Sicken tur då jag aldrig gör något av det. Go'kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar