onsdag 26 augusti 2015

Ladies day Prag

Idag var det spelarfru dag. Det är en gåva att få vara med på dessa. Man får se städer och länder på ett annat sätt. Samt träffa de andra damerna på touren. Idag var jag enda svenskan men flera känner man sedan tidigare och många är för mig nya ansikten. Jättekul.
Idag var vi 10 damer som började vandringen vid Europas största slott , Prag slott. 2000 rum men det är stängt för allmänheten. Presidenten var i landet då flaggan satt uppe fick vi förklarat för oss.
Dörrarna till Prags katedral st Vitus berättar storien hur kyrkan fick sin relif av helgonet Valentine( om jag mu förstod guiden rätt)
20 000 glasbitar innehöll denna mosaik med en diameter på ca 10.8 m( allt m reservation att jag uppfattat den duktiga guiden rätt)
Fick även lära mig att alla stora kyrkor/katedraler i Europa har alltid 2 torn där ena tornet är lite större och symboliserar Adam och det andra tunnare tornet är då Eva. Denna skillnad är tydligen störst på Prags Katedral och mycket tydlig på håll.
Vacker utsikt från katedralens gångstig ned mot staden.
Vi var inne på en lummig gård för ägaren låtit göra konstgjord grottmiljö och för att få den fick vatten droppa i 7år ner över murarna för åstadkomma detta.i dessa droppstensformationer fanns olika djur och ansikten att urskilja.
Ser ni lejonhuvudet mitt i bilden?
På gatorna i centrum rullar dessa polska turistfordon. Får endast köras i innerstan och alltid med turister.
Här vid vattnet och vid Karlsbron fick vi lunch och champagne.
Den berömda Karlsbron
2002 svämmade floden över så redtaurangens tak var i jämnhöjd med vatten nivån några år tidigare steg vattnet hela 12 meter och restaurang med många byggnader låg under vatten helt.
Spelarfruar.
Motsatta sidan sv Karlsbron och restaurang.
Här berättas om universitet och utländska studenter som lär sig tjeckiska får utbildningen gratis skall man gå den på engrlska kostar det 30 000 tjeckiska kronor/termin= ca 10 000sv kronor om man går läkarutbildningen.
Till höger är världens äldsta fungerande astronomiska ur men telefon dog så den hann jag aldrig få bild på. Imorgon är semestern slut och maken börjar tävla. Allvar men kul. Nu ska maken och jag gå ut och äta. God mat och dryck och sllt är så billigt. Go'kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar