söndag 6 oktober 2013

Jakten på mormors kålpudding...

Älskar kålpudding och speciellt min älskade mormors supergoda kålpudding. Precis innan hon gick bort så gjorde jag kålpuddingen och mormor satt på sin rullator brevid och instruerade mig. Tyvärr skrev jag inte ned receptet utan jag försöker nu finna mormors smak och konsistens i kombination hur jag fragmentariskt minns vad vi gjorde. Minns att man rev vitkål och stekte den i smör
Minns också att vi tog en näve grötris och kokade upp det i mjölk. Som sedan rörs ned i fläskfärsen och kryddas med vitpeppar och salt( mormor tog nog lite mald kryddpeppar tror jag) i receptet idag stod det att ägg skulle röras ned i smeten men har inget minne av att mormor och jag hade i det så jag avstod.
Jag har läst många kålpudding recept på nätet och otroligt vad recepten varierar ifrån med ris och utan ris. Grötris, vanligt ris och jasminris. Med buljong och utan buljong. Med grädde och utan grädde. 
 Sist fick jag till mormors smak men hade för mycket vätska och för mycket sirap. Idag blev det gott men för torr och ramlade isär mer än när jag provade sist i försommras. Men även om kålpuddingen idag blev god får den inte godkänt då det inte alls var någon mormorkålpudding varken i smak eller konsistens. Så jakten pågår än och jag får fortsätta öva och träna. Go'kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar