onsdag 9 oktober 2013

SJ ett skämt

Tidig start på morgonen. Maken ska med ett tidigt tåg till Stockholm och Arlanda för flyg mot Dubai och sen vidare till Perth /Australien på måndag. Mina vigselringar och en annan favoritring skickas med maken i en halskedja. De ska med till "vår" guldsmed Vihay på Cara i Dubai för att kontrollera stenarnas fastsättning och få sin vitguldsbehandling( rodering) sådant bör göras var 6:e månad. Maken tyckte väl sådär om att behöva ha ansvar för mina ringar och själv känns det naket att inte ha dem på 2 1/2 vecka. Både maken och jag grät en liten skvätt när han skulle åka idag och maken grät även när sonen släpptes av vid sin skola. Seprationer är tråkiga men så fort man skilts så går man in i det ensamstående livet. Vi är ju vana vid detta. Lite mer ensamt blir det dock första veckan då Babs m make är i Spanien samtidigt och vi umgås ju mycket annars.
 Maken tog ett extra tidigt tåg för att vara säker på att hinna med sitt flyg då SJ är förknippat med ständiga förseningar och åkte med x2000 och första klass med allt sitt bagage. Tåget kom i tid och lämnade i tid i Skövde. Han och övriga passagerare var i princip nästan framme i Stockholm när de fick ett stopp på tåget. Detta vid Stockholm Syd och där blev tåget ståendes och ståendes. Tiden rinner iväg och till sist beslutas att tåget skall backa tillbaka till Huddinge Station( pendeltågsstation) när tåg väl är där får maken ingen hjälp av SJ utan tvingas jaga taxi själv med allt sitt otympliga bagage, detta tillsammans med fler andra stressade tågresenärer som också måste ha taxi till sina åtagande. Maken har nu 30 minuter på sig att få tag på taxi och hinna ut till Arlanda innan incheckningen stänger. Nu hinner han med nöd och näppe. Men så dåligt av SJ dels att aldrig i princip klara hålla tider och när det skiter sig hjälper de inte till att ens boka fram en taxi när man håller på att missa ett långflyg samt att man inte kommit fram till den destination man bokat och betalt för dessutom i 1:a klass. Flyg är ett föredömme i custom relation. Förutom att SJ inte klarar att leverera det de lovar och tar betalt för så är de mer än urusla på att ta hand om sina kunder när det skiter sig.
Ja, sedan var ju tydligen vår Helena mingel frukost föreläsning så pass att det hamnade på första sidan i lokalblaskan.
 Samt en artikel i tidningen. Nåja mitt namn var felstavat och något faktafel fanns kanske men kul att tidningen skrev om detta fina arrangemang som rektorerna ordnat för sina 9:e klassare. Men som jag skrev igår, mycket tveksamt om jag lyckades inspirera någon att bli tandläkare, var ingen respons på det men men maken väckte engagemang och det var kul förutom att det var kul att fått delta i detta framtidstänkande arrangemang.
 Eftermiddagen tog jag och sonen i Karlsborg på min f.d arbetsplats. Sonen är inte min egen patient av 2 skäl. Det första är att mina kollegor är så duktiga och kompetenta och jag har så stort förtroende till dem och bättre att en utomstående är behandlare, det andra skälet är att då får jag en anledning att åka de 5 milen för att träffa de flesta av mina f.d arbetskamrater. Det är ett härligt gäng människor som man saknar som personer. Mina 2 kvinnliga kollegor och jag träffas ju regelbundet och pratar av oss. Underbart kul. Fint att besökt dem idag och sonen fick godkänt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar