måndag 14 oktober 2013

Välkomna hem, mobbning och mat.

Idag har det gått undan. Känns som man varit 10 minuter efter hela dagen och mycket att göra. Nåja allt har löst sig.
 Idag hade vi bjudlunch från en trevlig försäljare. Blev lite "De'ja' vu" för mig om makens otrohetsaffär där i mars. När det hände så var samma försäljare hos oss och bjöd på lunch och då kunde jag inte äta men det kunde jag idag. Men inte nog med det, jag hade samma patient efter bjudlunchen då som nu!!! Vi kom sent från den lunchen då och sent idag. Konstigt att båda dessa personerna kom samma dag nu igen. Så jag fick ju berätta för dem hur det hade gått med makens och min relation. 2 ggr samma dag och efter varandra. Sist pratade jag ju med dem om att det hade hänt för det gick ju tydligt se på mig då att något allvarligt hade hänt. Jaja lite knepigt är det att mönstret var identiskt. Vi åt på gamla Parnassen i stan som är nyrenoverad och heter Sällskapet nu i Skövde. Intriören var läcker med lite hotell lobby känsla men maten var ingen hit idag i alla fall. Stor besvikelse. Kyckling var torr och träig och totalt smaklös med någon ljummen potatissallad som egentligen var kall mandelpotatis i halvor med några selleristrimlor. Även det var torrt och smaklöst. Så dit är väl tveksamt om jag går igen. När jag påtalade detta för serveringspersonal var kommentaren " jaså, det ska jag framföra till kocken" ja, så servicen får en överkryssad geting den med. Så härmed dissar jag Restaurang Sällskapet i Skövde, endast inredningen får godkänt.
Istället hissar jag att äntligen kommer grannarna och vännerna hem ifrån Barcelona ikväll. Så gott, vad jag har saknat dem. Hissar gör jag även Helenaskolan som har nolltolerans mot mobbning. En kille i sonens klass har blivit utsatt för detta. Man har varit elak och oförskämd mot honom så det gör ont i mig när jag hörde vad som hänt. Killen har hälsat och klasskamraterna har svarat " hejdå" på hälsning som betyder gå härifrån. Droppen har blivit att några killar på musiklektionen låste in killen i ett utrymme och stod och hånskrattade. Nej min son var inte inblandad, tack och lov. Tvärtom så har min son varit en av dem som pratat och varit med killen under skoltid. Inget jag visste, men när sonen berättade för mig vad som hänt så ringde jag upp mentorn för klassen och hade ett bra samtal, det var då mentorn berättade att killen som blivit mobbad sagt att vår son var den som varit "snäll" mot honom. Tyvärr har killen fått byta klass, vilket är ett straff för fel person. Det är mobbarna tycker jag som skulle plockas ur klassen. En av mobbarna har varit väldigt stökig. Han har varit med och misshandlat en 9:e klassare och det är polisanmält samt hotat spanskaläraren. Jag blir så förbannad, hur är han uppfostrad? Vad pratar hans föräldrar med honom om hur man uppför sig mot medmänniskor? Jag tog genast en värdegrund diskussion med sonen när detta uppdagades vad som hänt i hans klass och vad som hänt på skolan. Vi pratade grupptryck och hur man ska säga ifrån eller hämta en vuxen. Idag sa sonen att han hängt med "ligistgänget" och spelat pingis på rasterna och jag blir iskall, rätt eller fel. Jag sa till sonen att jag vill inte att han är med de ligistbarnen och  att sonen kan hamna i trubbel om han är med "sådana" sonen säger att han måste ju kunna umgås med alla i klassen annars är ju han taskig. Jo, sonen har en poäng i detta så klart men jätteviktigt att man håller diskussion levandes hela tiden i rätt och fel och värdegrundsfrågor. Nu förhör om Sveriges lagar med sonen och sedan in till kära grannarna. Go'kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar