onsdag 12 mars 2014

Akut kirurgi på vår stackars kattfan

Sonen och kissen låg i soffan igårkväll. Sonen är hemma för feber och astmabesvär. Sonen säger att kissen verkar ha ont när han klappar katten på ena sidan.
Vi tänkte inte mer på det men när katten i morse kom och gick mot mig såg jag att han hade en halv tennisboll liknande svullnad på vänstra baklår.
Ja, det blev att sätta kissen i transportburen och åka akut till veterinärkliniken.
Kissen har tjock päls och fick rakas lite för inspektion och då ser man denna skada. Förmodligen ett bett från en annan katt. När vetrinären klämde på svullnaden kom det ur säkert en 1/2 dl var. Mums. Men de fick söva vår katt och gå in och göra rent och sätta ett drän.
Ja, under tiden katten sövdes och behandlades så åkte vi hem. Jag passade på att börja röja bland sonens röriga rum. Snudd på att klassas som en sanitär oangelägenhet. Sonen är ju sjuk och orkade inte hjälpa till, sedan var han väldigt bekymmrad för sin kisse.
Ja, här katten hemma hos oss igen och ett antal "1000 lappar" sticker ur bölden, nä det är dränaget :), katten är oförsäkrad så när något händer får vi göra en investering i katten.
Nu vacklar kissen omkring här hemma med tratt och drän. Han är snurrig av sin narkos och vinglar omkull och går in i saker. När tratten skrapar i något blir han livrädd. Stackars vår älskade tissefan. Han heter ju kattfan förutom hos veterinären då det är "Gustav" han heter där.
Sedan satt jag och grannhunden nästan 1 timme ute på södersidan på eftermiddagen efter jag och grannhunden varit på promenad i en nästan molnfri blå himmel.
Lill-husse var så orolig att han ville med till veterinären fast att han själv var febrig. Katten betyder så mycket för sonen så det är klart han fick följa med. Nu ligger sonen och håller om kissen och vakar över hans tillfrisknaden och kollar upp hur groggy kissen är.

2 kommentarer:

  1. Usch, aldrig kul när en djur är skadade. Min kisse var borta i 8 dygn! men kom kravlande och jämrade på gräsmattan i lördags, med, som det visade sig hos veterinären, en oerhört stor och varig bukskada, sannolikt p.g.a. en bil, men det får jag ju aldrig reda på. Nu ska hon hem redan i morgon, med drän och allt, som ska rengöras, och hade jag inte fått hjälp av en mycket sympatisk veterinärsköterska, så hade det inte gått, då hade hon fått somna in. Katten alltså, inte sköterskan *ler* Hoppas din missa är bättre nu. Fast jag ser att det här var ett tag sen..

    SvaraRadera
  2. Hej Ulfingvar1 , ja det är synd om djuren när de inte mår bra( och deras hussar och mattar med) Ja vår älskade kisse mår bra igen. Hoppas även din kisse kryar på sig.

    SvaraRadera