söndag 2 mars 2014

Tabataträning

Startade morgonen med frukost och sedan ut och sprang. Allergin är i full gång så allergitabletter har jag ätit i 3 veckor nu men hellre allergi och vårkänslor än vinter och ingen allergi.
När jag kom hem körde jag igenom "tabataträningsprogram" en tränings form där du på 12 minuter tränar igenom kroppen. Se på internet det finns massor av olika övningar. Det går till som så att du gör 3 rörelser( se
Mina nedan) under 20sekunder, vilar 10 sekunder och upprepar det 8 gånger, thats it. Tar ingen tid och ger mycket. Luras inte tro att det är lätt, prova och håll tiderna så kommer ni känna hur det bränner och tar ordentligt.
Jag fotade av mina rörelser ifrån nätet, men är ni intresserade kan ni googla upp det för närmare studier.
Ja, det ser ju inte så jobbigt ut men jag lovar. Det tar!
Man kan kostnadsfritt ladda ner en app som heter Tabata och den visar med klocka och ljud efter träningstid 20 sek ljuder larm sedan instruktion vila med nedräkning 10 sekunder och repeterar det 8 gånger så man behöver inte tänka på något mer än att utföra dessa 3 rörelser tills det är slut. Träning är hälsa. Hälsan är inte varken given eller gratis. Efter 40 så får man se till att träna och vara extra rädd om sin hälsa och förutsättningar man behöver inte bli extrem men mer tänka på vardagsmotion och hur man äter. Det är lätt äta för stora portioner, det gör även jag, men att man är medveten om det så man inte tar om för snabbt utan låter det gå 10-15 minuter och då hinner känna att man faktiskt inte behöver ta om. Jag anser att man kan äta allt men inte alltid! Sedan är matintag och träning som ekonomi. Utgifter och inkomster ska vara i balans. Dvs man ska inte heller svälta sig och inte leva i överflöd varje dag. Precis som det syns i din plånbok om du lever så syns det även på vår hälsa och kropp med tiden.
Jag skrev ju igår att vår kisse lös med sin frånvaro. Sent på kvällen kom han hem. Men han gick så långsamt så jag förstod att han hade ont någonstans. När sonen försökte lyfta honom, kved katten. Han åt dock och gick och lade sig brevid mig i soffan på fårskinnsfällen och spann på det där viset när de har ont. Jag kände igenom katten och han verkade öm under magen och upp mott ryggen och var lerig. Hittade inga bett eller klösmärken. Jag tror att någon elak människa lyckats sparka vår katt. Men framåt morgontimmarna väckte katten mig och ville ut, då gick han mycket bättre och verkade piggare. När han kom in igen var han sig mer lik och hoppade lätt upp i soffan och somnade gott utan att spinna med de där särskilda smärtljuden. Skönt. Snart vankas det föräldrarmöte på golfklubben. Go'middag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar