lördag 19 januari 2013

Bjertorp slott och strålskyddskurs 2013

Här har jag och mina forna arbetskamrater precis kommit fram igår till slottet. Håll till godo det blir ett gäng bilder ifrån kursen nu.
Vi möts av den alltid välkomnande Björnen, det finns en historia om björnen och slottet som sommelieren brukar berätta om, men i år tyckte han inte vi behövde det då vi nästa år haft kurs i 20 år på slottet och alltid fått historian berättat väldigt konstfullt. I år tyckte han att det var bättre att berätta om var råvarorna och dryckerna kom ifrån och om vingårdarna där han hämtat upp vinerna. Han är mycket skicklig på både mat och vin den mannen.
 Ja, så här fint arrangemang möts vi av och där får vi senare på kvällen vår Cava / fördrink innan middagen.
 Vatten serverades ur dess fina flaskor och jag dristade mig att köpa med mig en sådan hem de kostade 195 svenska kronor. Blir lite roligare att slå upp sitt bubbelvatten som jag dricker mycket av i en snygg förpackning än sodastream buteljen.
 Ja, jag får väl låtsas att jag är en "riktig" bloggerska" då och lägga upp en dagens bild på mig som de gör de flesta bloggerskor har jag tyckt mig noterat. So here I come, jag innan middagen på kvällen. Hade nog fått slottets mörkaste rum, fanns ingen takbelysning bara några bordslampor och en sänglampa. Men mörkret är min vän, där ser man inte sina skavanker så bra :)
 Äntligen middag, man blir aldrig besviken här. Mina kollegor lyssnar på sommelierens genomgång av mat och dryck.
 Del av övriga kollegor på kursen under middagen.
 Här är den alltid mycket kunniga mat och vin kunnige mannen ( minns tyvärr inte namnet på honom, men han är alltid den som föredrar och bestämmer vår mat och dryck)
 Klicka på bild om du vill se vad vi åt.
 Samma här, klicka på bild om du vill se vad vi drack.
 Här är förrätten en laxanrättning
 Huvudmålet en hjortinnerfilé
 Här är desserten en mannagrynsgröt och sorbet, bara så ljuvlig. Finge  jag välja på bara förrätt eller efterrätt skulle jag 10 gånger av 10 ta efterrätt, nu fick jag ju alla 3 rätterna! Kan väl bara säga att min registrering i ShapeUp slog i botten på kaloriintaget för den dagen efter den middagen. Men jag rättade till de siffrorna med intensiv dans efter middagen så helt katastrof blev inte totalt för dagen trots det :)
 Hej då slottet, hoppas vi syns om 1 år för den 20 åriga traditionen, jag har ju på inget vis varit med i alla de 20 åren, utan kanske har jag gått kursen där 6-7 gånger totalt. Men jag skall verkligen försöka gå på resterande kurser om det blir några och man har möjligheten att gå för kursnämnden gör ett utmärkt arbetet och förmånliga kurser med helpension.
Ja, det blev en kall och fin avslutning på kursen idag. Solen sken och snön gnistrade. Vi hade en så rolig kväll jag och mina f.d kollegor och skrattade som vanligt mycket. Så nu har vi bokat in nästa träff v.8 så vi kan surra och skratta. Nu lite mat och sedan får jag skriva rent röntgenrutiner och strålskyddskrav och göra det begripligt för mig och mina andra kollegor där jag verkar nu. Skön lördag då allihopa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar