onsdag 23 januari 2013

UAE och lite mer...

 Idag hade jag egentligen en ledig dag då det är onsdag. Var ju på en väldigt god och trevlig middag igår och fick gott vin. Njöt lite av tanken att vara ledig då, 2 av våra vänner skulle arbeta och operera  dagen därpå ( läs idag) så jag tyckte det var skönt att bara veta att jag kunde ligga kvar i sängen. Men strax innan 06.30 i morse så ringde telefonen... kollegan var sjuk kunde jag snabbt hoppa in..? Ja, det var bara att ta ett litet "svanhopp" ur sängen och hälla i sig en kopp kaffe och en äggröra. Det gick bra, inte riktigt planerat efter mig men det ordnade sig bra. Gillar ju att ibland få lite lagom kaotiskt runt mig. Vi har så kallt just nu men en stark härlig sol...och ja just det avskyr snö och kyla fortfarande :) . Bild ovan, klubbhuset i Abu Dhabi, som liknar en falk med sina utslagna vingar.
 Ja, här tittar vi in på "makens kontor" i Dubai för ca 2 år sedan, spelarna tränar och värmer upp där under sina tävlingar. Här får ingen publik vistas,det är tränare, spelare, caddies funktionärer för rangen och klubbtillverkarna som får access dit och så vi i familjen. I år ingen start där som ni vet, men han åker på måndag till Dubai för att träna och träffa sin svingtränare innan han åker över till Sydafrika och kör igång sin säsong.
 Här bor vi på WestInn i Dubai och vår utsikt ifrån balkongen. Ett superfint boende att rekommendera om ni åker dit någon gång.
 Här ser ni hotell Atlantis och palmen som är beboelig även om man bygger där fortfarande. Atlantis är en jätteanläggning med ett stort eget vattenland med delfiner och åkattraktioner.
 Sonen under skärgårdstur i Stockholm under en spelarfru dag.
 Mor och dotter inne på hotell Burj al Arab i Dubai. ( Hotellet som ser ut som ett segel utifrån betraktat )
 Ja, detta är ett kontorskomplex i Abu Dhabi som just nu har den största nybyggnationen. Det har stannat av i Dubai, när jag börja resa till Dubai första gången för ca 14 år sedan såg Dubai helt annorlunda ut och när det var som värst under Dubais expansion kände man inte igen sig när man kom tillbaka ett halvår senare. Nu är det stabilt i Dubai även om man fortfarande bygger men det är Abu Dhabi och Doha som skjuter fart i öknen med de allt mer fantastiska byggnationerna. Här finns inga gränser. Det är ett eldorado om man gillar design och arkitektur.
 Här är en bild av en del av foajén på hotell Atlantis. Stor glasinstallation. Rätt hemsk egentligen men man förstår det tekniska svåra och den ekonomiska investeringen hotell gjort genom att beakta konstverket. Atlantis är enormt och fint. Hotellgästerna har fri entré  till vattenlandet och attraktionerna där. Men jag är inte så imponerad över det hotellet får jag säga. Vi har bott där också. För mig är det för stort och opersonligt, det kan inte enorma rum och utsikt uppväga för mig. Hur vacker än miljön var. Så "been there done that" gäller för mig och det hotellet.
Här är insidan av seglet på burj al Arab, seglet ändrar dessutom färg hela tiden utifrån och varje gång en gäst checkar inte så går det en slags "ljusramps show" utanpå seglet. Det vet nog kanske inte alla om som sett detta. Burj al Arab är vacker och majestätisk både inuti och utifrån. Bland den vackraste byggnad jag sett. Den är i iallafall mycket högt upp på den listan. Har varit ute med grannhunden efter arbetet och nu är sonen ute med hunden. Det är 10 minusgrader just för stunden men en strålande sol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar