söndag 20 januari 2013

Inte lätt vara katt ibland och lite Qatar/ Doha

 Städat idag, och katten som inte gillar stök hamnade bland badhanddukar på toaletten, hjälpte inte katten mycket för matte städade även där :) Vi skrattade dock över var vi fann katten gömd där.
Ja, nästa vecka är touren i Qatar och Doha och jag är inte där. Här är den ny uppbyggda souk Waqif. Man har återuppbyggt hur gamla Doha såg ut. Man har även låtit poliserna ha den gamla polisuniformen här. Här är det mycket mer strikt muslimskt mot övriga UAE. Man måste alltid fråga om lov innan fotografering vilket jag gjorde med hjälp av min lokala vän Sarah som är en lokals. Det gick bra att fotografera. På flygplatsen innan du får lämna den när du kommer så röntgas allt bagage så du inte försöker föra in griskött eller alkohol.
 En av gatorna inne i gamla souken. Med Qatars flagga stolt vajandes överallt.
 Här är jag och Sarah på restaurang i Souken. Sarah arbetar på Commercial bank med affärer på regeringsnivå. Hennes make är en av de största åkarna i området men det är Sarah som åker till Tyskland och handlar bilarna och reservdelar. Vi lever i 2 olika världar men fann varandra och kan prata om allt från sex till att bli bortgift av sin föräldrar som Sarah blev och som vid detta tillfället planerade att göra för sin äldsta dotter. Hon är en ,mycket klok kvinna som jag kom att tycka mycket om. Vi träffades genom att hon höll i spelarfrusdagarna i Doha. Vi sitter på kuddar på golvet och äter som är bruklig sed där. Men på övriga hotell och restauranger så sitter man vid  vanliga bord och stolar. Jag rekommenderar absolut ett besök i denna stad om ni har lust och möjlighet.
 Utsikt ifrån vårt rum på Four Season Hotel Doha, klicka upp bilden så ser ni Louvren museet på andra sidan vattnet.
 Ytterligare en av gatorna i souken så mysigt.
 Här inne i ett affärsstråk
 Denna bild har jag visat innan på min blogg VIP rummet på en persisk restaurang i Souken. Den var stängd när vi var där men eftersom Sarah känner ägarna och hela restaurangen är spektakulär så lät de mig gå runt och titta på deras restaurang.
 Fin utsikt vid pool området på hotellet.
Elektriker någon? Ser väl lite farligt ut med alla dess sladdar hängandes och korsandes men i denna miljön passade det in på något sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar