tisdag 22 januari 2013

Tisdag och lite Dubai

 Världens högsta hus, Bur Khalifa 828m ö.h. Bredvid ligger det 1100 butikernas shopping mall, Dubai mall. Vattnet bjuder på en vattenshow i hästväg varje jämn halvtimme. Jag har inte varit upp i toppen, gjorde ett försök förra året eller året innan dess. Men efter att köat i 4 timmar på sista hissen upp till toppen och ej framme så insåg jag att det var samma väntan på att ta sig ner. Så jag vände.
 Här är lite fakta om byggnaden på engelska och arabiska, bara klicka upp bild om ni vill läsa.
 Denna bild har jag haft med tidigare, inne på Dubai mall. Det mesta i Dubai är spektakulärt.
 Här är utsikten ifrån vårt rum på Jumeirah beach hotell. Samma ägare som till Burj al Arab som är det som visas i bild. Jumeirah hotell ser ut som en havsvåg och syns nog på någon bild som jag visar någon annan gång tror jag när vi är på Burj Al Arab.
 Här är vi på topp restaurangen inuti Burj Al Arab, entrén ser ut som ett Star Wars skepp.
 Här serveras vi mycket konstfullt ett glas mycket gott champagne inne på restaurangen på Burj al Arab. Det var en stor show att slå upp dessa fördrinkar innan maten. Men kul.Värt alla de pengarna? vet inte, men nu har vi fått förmånen att gjort det en gång och det var en upplevelse, möjligen värt de pengarna. Både mat och dryck och service var 100% det måste tilläggas.
 Entrén och hotell foajén till hotell Burj al Arab. Här är det alla hjärtans dag och fantastiska blomster arrangemang av rosor i hjärtform hela vägen ner. Ska visa dem en annan gång nedifrån.
 Har är Shiekerna som bestämmer i Dubai och överhuvudet heter Shejk Mohammed bin Rashid al Maktoum. De är uppsatta precis överallt och på stora posters vart man än åker i UAE. Men det passar som in. Jag har i Abu Dhabi varit på studiebesök hos skräddare som broderade deras guldornament på sina dishdash, det är mode i dess dräkter, beroende på säsong så är det vita,beige. Huvudbonad viks efter varifrån man kommer och vilken klan. Vi köpte till vår son en sådan dishdash dräkt. Vart vi än var så kom det fram arabiska män och vek hans huvudbonad efter vad de ville han skulle visa.  PÅ flygplatsen när han reste i den dräkten så släpptes vi förbi köer och slapp röntga bagaget? Jättekonstigt men så vart det. Sonen var då kanske 9 år.
Flygvy över en Creeken och Dubai. Nu ikväll bort på middag hemma hos vänner. Men idag har jag planerat in min ShapeUp app så jag har utrymme att äta ikväll, vilket jag inte hade igår då jag fick ett enda stort rött kryss i dagboken på appen för den dagen när jag rejält överskred kalori intaget med friterade kycklingvingar på O´Learys  :)

2 kommentarer:


  1. Avery helpful article. It was a really nice articleAll the information are digested,you can see more details like this article property Qatar


    SvaraRadera

  2. Avery helpful article. It was a really nice articleAll the information are digested,you can see more details like this article property Qatar


    SvaraRadera