måndag 24 december 2012

Merry Christmas everyone

God Jul säger jag nu den 24:e fast det fortfarande är ljust här och jag vet att det inte blivit den 25:e då ni övriga i världen firar. Uppesittarkvällen var varm och härlig med mat och dryck i överdåd, våra grannar är väldigt varma och generösa vänner. Love U

På morgonen nu har maken och jag rullat köttbullar och gjort jansons och dukat bordet och ja småfixat lite. Maken har varit och skottat våra uppfarter då det snöade ordentligt i natt samt skottat hos grannen som är bortrest. Nu skall jag försöka fixa till oss innan vår vän kommer och firar jul hos oss och vi skall även åka och hämta sonens klasskamrat med syster och mamma. Jag hopppas verkligen att de kommer få en bra jul med oss och det tror jag ju att de kommer få. Så mysigt att dottern är hemma och myser med oss också. Storhönan, hon är ju 24 år nu.

På kvällen sedan ska vi gå över till grannarna igen och spela lite spel och julmysa och imorgon är tanken att vi åker ner till Hunnebostrand. Tänk nu på människor i er närhet som har det svårt och försök att se dem och gör något, om så bara prata till dem. Allt man gör behöver inte vara dyrt och flott. Flott är det när man genuint bryr sig om en annan människa och kanske ändrar något för den människan, för vi alla vill bli sedda och bekräftade. Man kan alltid göra något. Förstår inte varför människor är mer benägna att skänka pengar till tv galor och stödja bättre djurhållning. Jag säger inte att det är oviktiga saker på något vis, det jag säger är att det är konstigt att ingen ser att människor i ens närhet har det svårt, fast att man ser det egentligen. Men ändå då lättare ringa in en summa och bli månadsgivare i något behjärtansvärt projekt som troligen slukar en hel del av skänkta summan i administrativa kostnader. Man kan kanske ge bort en matkasse någon gång, ordnar filtar till hemlösa? Ordna en stödgala för fattiga familjer och åldringar i sitt egna land? Inte bara vid jul då det tydligen är lättare att vara snäll/fin, utan hela året, då dessa människor har det lika svårt hela året.

Låt er nu inte få dystra tankar efter mitt inlägg, utan fokusera istället på att fundera på vad man själv kan göra i sin närmiljö. För vi kan göra skillnad med mycket små medel och med sin egentid som insats. Att vara ledsen och nedstämd över medmänniskors svåra situationer hjälper inte dem eller en själv. Men genom att istället göra något, så känner man sig själv bättre till mods. Lite kan förändra mycket för en enda individ, tänk på det. Du kan göra skillnad för någon och jag med!

GOD JUL och ha en fantastisk välförtjänt jul.

"Dagens pic" Julgran ifrån Hongkongs flygplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar