onsdag 19 december 2012

Minnes tripp till Cran Sur, Schweiz

 Är på väg till galadinner i Stockholm men har fått feber så vi åker lite senare än planerat. Hade tänkt gå lite på staden innan men känner att det orkar jag inte med feber. Så vilar in i det sista och så åker vi upp. Gör det lätt för mig idag, plockar fram lite feel good minnen. Ni som följt mig har sett att jag skrivit innan om Cran och branterna . Här är lite av den utsikten när vi åkte upp och gjorde raclette med barnen.
 Här är sonen och väninnans son inte så gamla, de två små huliganerna har kamperat ihop sedan födseln. Lite "Emilhyss" har de också hunnit med, t.ex. under en tävling fick de två tag på en domares golfbil och körde in i ett staket med den. Då var de kanske 3- 4 år gamla. :)
 Kossorna som levererade mjölk till racletten, kolla klockorna runt halsen, trodde bara de var där på film men de hade så på riktigt. Det är svårt att förstå hur brant det är här, kommer inte riktig fram på bild.
 Här rider sonen på en av kossorna.
 Sonen och dottern simmade även i poolen som hörde till huset vi vi bodde i under tävlingen.
 Raclette tillverkningen påbörjad, barnen arbetade med detta och vi vuxna drack lokalt rödvin som var det bästa att dricka till när man åt raclette, man fick inte dricka mjölk eller vatten. Då blev det bara en stor fettklump i magen så experterna. Så jag lydde rådet och höll mig till det lokalproducerade vinet. Vi hade så mysigt där och till sist kunde jag sjunga på spanska ihop med spanjorerna fågeldansen eller vad den nu kallas. I alla fall trodde jag att jag kunde sjunga på spanska helt plötsligt. Till saken hör att jag kan ingen spanska egentligen men det var tydligen bara en doseringsfråga på lokalvin så fanns ett nytt språk där.
Här börjar man nu samla upp ostmassan inför raclette intaget. Vad härligt det är att fått uppleva saker och kunna plocka fram de minnena. Det är väninnan och som också ska till Stockholm idag som var med på denna spelarfrudag och hennes barn. Ha en bra dag så återkommer jag i morgon med lite bilder ifrån tillställningen i kväll om det är något fotovärde i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar