söndag 11 november 2012

Fars dag

Fars dag- Sonens pappa är ju i Dubai så han kunde vi bara gratta via telefon. Men sonen och jag åkte till svärfar och uppvaktade honom med en historiebok och en kokbok. Han är ju numer pensionär och har tid att laga mat då svärmor fortfarande arbetar men han gillar att laga mat så det är nog ingen belastning att svärdotter levererade en kokbok, lite retligt var det dock när svärfar packade upp paket med böckerna, så har jag lagt i fel bok! Svärfar öppnar paket och jag ser kokboken och en bok jag köpte till mig, med olika sopprecept ifrån världen ( jag älskar soppa) så jag säger hrm, du ska nog inte ha den ena boken, jag har lagt i fel bok. Som tur är har jag lagt historieboken i min handväska i affären så det var bara att skifta böcker så löste det sig. Vi åt lite middag med dem och skyndade oss sedan därifrån innan makens broder med entourage skulle komma. Ogillar det skarpt att denna inte låter den avlidna mammans( hans f.d fru) mormor får träffa sina barnbarnsbarn. Samt ogillar även att de utnyttjar våra kontakter i världen att få olika fördelar och ha mage att prata gallimatias om oss till dem. Ja då får det vara med en relation för vår del. Blodsband i all ära, men när de är så här så tillför de inget mer än irritation och då är det lätt att ta bort den irritationen genom att de inte finns för oss i vår daglig tillvaro. Trist? Nej det kan jag inte säga. Livet är för kort att försöka förstå obegripliga saker. Mer en sorg hos maken tror jag, över att hans broder är på detta vis.

Ja sedan for vi iväg och uppvaktade min far på sitt service boende, han fick ett "lukta gott paket". Till honom har jag ambivalenta känslor. Han var aldrig en far för mig, tvärtom var han till och med elak. Han har slagit mig som barn så jag fick sådana blåmärken att jag i skolan fick ljuga och säga att det var min häst som sparkat mig. Så jag känner inte för honom som en far, men tycker genuint synd om honom, då jag vet att han är sjuk och skadad av sin barndom. Eftersom han lever och är sjuk så bemödar jag mig om att han ändå ska ha det hyggligt och vi hjälper honom och tar hand om honom, men möjligen den dag han är borta så finns det nog material att skriva en bok om hur det var för oss barn att växa upp med honom. Men vill inte utsätta honom för en bok när han faktiskt är sjuk och alltid har varit det medan han lever. Jag vet att det skulle göra han väldigt ledsen då han lever i något parallell universum, då han pratar om vår uppväxt som om den var lycklig och bra!

"Dagens pic"- Vattenshowen som är varje jämn halvtimme i dammen utanför Bur Khaliffa i Dubai, världens högsta byggnad, 828m. Vattenshowen är otrolig, speciellt när de kör den ihop med den engelska soprano & classical-crossover artisten Sarah Brightman och den italienska tenoren Andrea Bocelli. Vattenpelarna dansar magdans och är bara helt otrolig vattenshow med magnifik musikprecision ur en fantastiskt fin ljudanläggning, nästan som om artisterna var på plats och sjöng. Värd ett besök om ni har vägarna förbi någon gång. När showen går igång strömmar folk ut ur shopping mallet, Dubai mall för att få den bästa platsen. Man ledsnar aldrig på att se showen heller då de varierar den med olika artisters musik och utförandet av showen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar