söndag 18 november 2012

Medeltidsvandring och riddarutbildning

Jo, kom iväg på gym igår med väninnan och riktigt skönt faktiskt. Fast springa är skönast! Men lite nytta gjorde det nog i senorna för nu i kväll börjar jag känna av i ryggmuskulatur och midja att det allt är lite stelt och skönt ömt, "gotäckt" som vi myntade för många år sedan jag och en hästvän. Gott och otäckt blir gotäckt, vi kanske inte alls är ensamma om denna benämning men vi vill gärna känna det så.

I morse så var det tidig uppgång för svärfar skickade en text på morgonen och frågade om jag kom till medeltidsvandringen i Skara. Det var jag som berättat detta för dem, men själv hade jag nu glömt det helt. Så det var ett nätt litet antilop språng ur sängen ( kanske inte var så nätt som jag vill göra gällande här) ruska liv i sonen och fråga om han skulle med, ja han var sugen men sängens makt blev för stor för honom. På med kaffet och en rostad smörgås. Jag hann precis med hela 10 minuter till godo! Jag är glad att jag kom för det var första gången Skara museum gjorde detta och med en ny historieguide som hette "Mats" en kille som kunde det mesta om medeltiden och berättade detta på en charmig skorrande skånska. Han hade arbetat i Skara 6 månader och kom ifrån medeltidsmuseum i Stockholm. Vi började med en timmes föreläsning på museets medeltidsutställning sedan gick vi på vandring i Skara, nere i källaren på veterinärmedicinska museet som hade byggts ovanpå gråmunkarnas kloster och upptäcktes vid byggnationen runt 17 00 talet. Man bevarade då en del av klostrets gång i husets interiör i källaren. Sedan var vi runt på olika historiska platser och rester av medeltida byggnation för att avsluta vandringen 2 timmar senare inuti Skara domkyrka. Sedan  ingick fika på stadsmuseet och så klart en tur där med för mig. Älskar historia och speciellt medeltidens historia även om all historia är intressant. Guiden idag var så duktig pedagog och så kunnig då han själv brann för detta ämnet, En fröjd rakt igenom ville aldrig det skulle sluta, kul att så många slöt upp runt detta. Museet var själva förvånade över en så stor uppslutning.

Ja, så hem på eftermiddagen och koka ihop en mustig sommarsoppa ( blev väldigt god, är ju värdelös i köket men älskar just soppor och kan ibland få till sådana) kastade i mig soppa och så snabb klädbyte till hästkläder och iväg och hämta upp min broders son som börjat rida på ridskola i "riddarskola" kul grej, det var bara småriddare/killar i åldern 5-6 år. De tränade riddarmoment fast korrekt klassisk klädda för vanlig skolridning med säkerhetsväst,ridbyxor och hjälmar så de liknade inte riddare men tränade att ifrån häst plocka upp svärd ifrån backen sittandes på hästrygg och med svärd fånga ringar som satt upphängda. Kul initiativ Falköping ridskola. Ja så hem, nu precis hemkommen när jag skriver detta inlägg.


"Dagens pic"- inuti kryptan på Skara domkyrka som är romersk och byggd på 900 talet, vilket ingen begriper hur och varför då kryptan ligger under kyrkan och Domkyrkan byggdes på 1100 talet. Det är en biskopsgrav där ( den stora stenen) som man vet är ditflyttad troligen ifrån Husaby kyrka, då benen ligger huller om buller i den graven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar