lördag 3 november 2012

Halloween

Ja, mat- tant igår åt systerns sons evenemang. Gick bra. Matsalen skulle stänga 20.00 enligt papper som handbollsklubben skickat ut till lagen. 20.00 saknas tre lag som inte prickats av för att äta. Jag säger"- att står det 20.00 så är det 20.00". Jag är här frivilligt, har lagen inte hört av sig till 20.00 är det inte mitt problem eller någon av de andra som är där och arbetar frivilligt problem. 20.00 stänger vi och börjar städa, det blev först lite  " ja, men..." men jag spände ögonen i dem och såg resolut i dem. Jag sa " håller vi öppet till 20.30 kommer lagen tycka att det är ok att inte respektera utsatta tider och de vet att man kan komma 20.30 och äta så nästa gång så kanske de dyker upp 21.00 och tycker att mat ska serveras fast det tydligt i skrift står att matsal stänger 20.00. Nej, man får fostra människor att lagt kort gäller. Det som står i skrift ÄR hugget i sten. Är man volontär och olönad, och tydliga anvisningar finns, ja då får man skylla sig självt. Inte mitt ansvar om lag inte dyker upp på utsatta tider. DÅ stänger man enligt planerad stängning och städar inför frukost morgonen därpå. Så blev det iallafall även om några föräldrar först fann det lite konstigt men var säker nöjda med att de kom hem i anständig tid en fredagskväll. Min syster ifrån Uppsala som jag täckte upp för kom ner lagom tills allt var avstädat och klart att lämnas.

Ja, lördagen gick åt att först titta på systerns son när hans lag tävlade. Tyvärr hamnade han på avbytarbänken båda matcherna och fick ingen speltid. Mycket märkligt, de var två spelare som inte fick någon speltid och tränaren motiverade eller förklarade inte varför de satt där. I min värld, bör en god ledare förklara varför man sitter där, vad det beror på samt förklara vad som behövs för att spela.
Vi pratar nu om elitsatsande ungdomar i 17-18 år. Det är ok att inte alla får lika mycket speltid om ens någon speltid, men man måste som ledare förklara varför någon är bänkad och vad som fodras för att man skall få speltid. När jag pratar med systerson om detta så säger han att,"- Du får inte, prata med tränaren om detta", samma sak säger systersonens pappa och hans nya sambo ( för övrigt en mycket trevligt och klok människa). För om man pratar med tränaren så kan han "STRAFFA" systersonen/spelaren. Nu blir jag riktigt bekymrad. Är det så idrottsvärlden fostrar sin idrottare? Att inte ifrågasätta? Att inte förklara varför man inte får speltid? Att inte förklara vad som fodras för att få speltid? Fy f-n för sådan föreningar och sådana ledare. Vad säger ni till ungdomarna? Vad för värderingar för ni med? Tror ni på  allvar att någon arbetsplats skulle låtit det gå till så på en arbetsplats, speciellt vid lönesättning. SKÄMS IFK SKÖVDE!! Vill vara tydlig med att systersonen inte har fått något samtal om varför speltid uteblev och vad som han behöver göra för att få speltid för tränare har inte bemödat sig med att prata med honom. Men att nyttja hans föräldrar samt mig som moster till oavlönat arbete för att rodda runt detta stora evenemang går tydligen utmärkt. Det finns starka ord för det som ej är lämpad i tryck och ja, jag tänker dem och önskar jag fick aggregera i frågan, men systerson vill inte och föräldrarna får dra det om det är viktigt för dem!

"Dagens pic"- var ute vid mammas gravsten och tände ljus inför allhelgon. Kusinerna gick runt i kvarteret och körde godis eller bus. Vi stora åt och hade det bra. Tänker som vanligt på alla änglar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar