tisdag 2 oktober 2012

Det blir ljusare igen

Nu börjar det bli mörkt både tidigt och sent, inte undra på att man är trött. Behöver solljus efter denna solfattiga sommar och jag är nog inte ensam om det. Bara hålla utkik efter ljusglimtar i tillvaron tills vi får solljus åter.

En dag med bara härliga patienter och bra flyt. Väderprognosen hade för en gångs skull fel, min lovade ihållande regn idag och så blev det inte i alla fall. Tack för det väderguden. Var till och med varmt och skönt att cykla till och från arbetet idag.

Kvällen blir till att köra sonen till sin träning och direkt från den till föräldramöte i skolan. Sen i iväg och handla matsäck åt sonen som har någon aktivitetsdag imorgon. Är så tråkigt med dessa matsäckar. Tycker att då skolmat ingår i grundskolan så skall skolan skicka med matpaket som det görs på vissa håll i Sverige. Ser flera problem med att vi föräldrar skall handla matpaket åt barnen. För det första så blir det kostsamt för föräldrar, det finns föräldrar som har flera barn att handla matsäckar till. Sedan handlar det om hur man ombesörjer att de får en näringsrik matsäck och hur kan barnen förvara matsäck för hygienens skull och inte dra på sig någon magsjuka för att mat förvarats i fel temperatur under utflykt? Jag har redan för dryga året sedan skrivit och ställt denna fråga till skolverket och sedan till rektorn på sonens skola, skolverket sa att man inte skall behöva köpa mat till utflykter då mat ingår, rektorn säger att skolan får be att barnen tar med matsäck men inte mer än några gånger per läsår. Med morgondagens matsäck så blir det för oss den andra matsäcken inom 1vecka.

Jag har både tid och pengar att göra detta, men invänder mot att vi skall behöva göra detta då det ingår som sagt och jag tänker att det är ju en ekonomisk belastning för många. Om skolan har jag många åsikter. Hur denna offentliga förvaltning kan fortleva i så skyddad miljö och helt utan att kunna ifrågasättas är för mig en gåta. En vanlig arbetsplats hade aldrig gått att driva på det vis en skola drivs i kommunal regi, dessutom p.g.a.  att det ligger i kommunal regi så ser det så extremt olika ut i förutsättningar skolor emellan i olika kommuner. Tycker att det vore bättre om skolan förstatligades igen. Hade jag bara orkat och haft tid så skulle jag engagerat mig politiskt. Det finns så mycket man tycker till i och skulle vilja påverka, men som de allra flesta knyter jag näven i fickan och muttrar lite irriterat över något jag tycker illa om. Sedan händer det inte så mycket mer.

"Dagen pic" Dubai´s egna twin Chrysler buildings, ja de heter inte så egentligen ,men i folkmun där nere så kallar man de Chrysler husen. Vad de heter på riktigt har jag ingen aning om. Men fina är de. De får i dag lysa upp i höstmörkret med sin läckra ljustoppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar