fredag 26 oktober 2012

Road to Winter

Veckans andra dag är här. Fredag! Bjöd på en antarktisk kyla efter gårdagens köldknäpp. Igår kom det snö/hagel och tydligen även åska. Åskan hörde jag inte men både grannfrun och maken hörde det. Måhända att åskan var lokalt på det ironiserande namnet "Sunny Road" där vi bor. Ja, gatan heter inte så egentligen, bara ett arbetsnamn jag och grannfrun har på gatan. Då vi trivs och har det bra här, känns gatan solig men ironin var att igår stämde det inte alls.

Men vädret är ju enligt kalender och plan, så egentligen skall man ju icke förfäras, men det gör jag. Min kropp är inte byggd för kyla. Jag är född på fel plats. Securitas är här just nu och servar larmet. Batteribyten pågår i larmsatserna. De var här för någon vecka sedan och bytte batteri i en enhet men hann bara lämna huset så larmade kontrollpanelen att det var dålig batterinivå. Men tur att det blev en genomgång idag, de upptäckte att brandlarmet var programmerat med fördröjning samt att någon sladd i garaget var för kort och på väg att gå av, så det var ju trots allt bra då att de kom en gång till även om man fick betala en slant för den underhållningen.

Ja, kvällens plan lyder som följer: Swedish taco evening! Tacos på fredagen har blivit något av ett obligatorium, så vi håller oss i det ledet. Så min far skall vi hämta så han får komma hemifrån lite från sitt serviceboende och sedan ska våra fina grannar komma över. Blir en bra fredag.

Kul, idag ringde en till makens f.d spelkollegas fru till mig. Hennes make är i Japan just nu och vi hade ett härligt samtal om hur livet förändras och ibland förändras ofrivilligt men att ur allt kommer en erfarenhet och vishet med det också. Denna fru är alltid så härligt positiv och låter glad även i tuffa situationer. Hon har själv varit mycket sjuk och dålig ( mår nu mycket bättre) men trots detta så beklagade hon sig aldrig utan lät glad och positiv. Sedan ska man absolut prata om man mår dåligt och stöttas om det behövs, det var inte det jag vill säga utan mer att vissa människor sprider energi precis som det finns andra som tar energi. Lite som att se om ett glas är halvfullt eller halvtomt, samma sak men två olika förhållnings sätt.

" Dagens pic"- Vintervägen vi slagit oss in på, på denna sidan jordklotet. Bara vänja sig och rusta sig för det. Bilden är ifrån Norge, då maken med vän och våra barn är på väg för sin skidåkning. Off and away och handla för det stora taco tabberaset i kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar