söndag 28 oktober 2012

När temperaturen är...

Med risk för att upprepa mig, trots säsong, - Kallt, kallt hur skall man klara av vintern i år igen?
-4 grader vid 09.00. Brrr köpte en fin och tjock dunparkas i rött till sonen i förrgår, har nu försökt få sonen att låta mamma få den istället, men icke säger sonen. Bara tänkte att mamma som alltid fryser kunde ta den, då sonen när han fick jackan i rött sa -" Rött! Det är ju en tjejfärg", men efter sonen haft den, har han tydligen ändrat uppfattning när mamma också ändrade uppfattning om vem som bäst behövde jackan. Jag köpte den i rött till sonen då jag tyckte att svart var så mörkt, nu när årstiden är så mörk och då tyckte mamma att om sonen har rött så syns han bättre i omgivningen också, samt att sonens pappa också tyckte den röda färgen var roligare. Så klart sonen skall ha sin jacka, bara skojade, men den ser onekligen skön ut. Hur skall det bli när temperatur ramlar ner mot minus 10-15 grader? Tur att jag har en riktig pälskappa då, vet att det är känsligt, men inget värmer så som en päls. Pälsen var en gåva för länge sedan, men är ju så opolitiskt korrekt att använda nu.

Jag menar, djuren är ju redan döda och då är det väl bättre att använda sin päls? Sedan blir man ibland påhoppad av någon som inte gillar att man har döda djur på sig, men så tittar man på personen ifråga och konstaterar "- Ja, och de läderkängorna och ditt läderbälte kommer inte ifrån djur? Ditt gröna/blå hår innehåller inga miljöförstörande kemikalier?" Jag menar bara att man kastar inte sten i glashus. Man ska absolut värna om djur och miljö, men lite nyanserat tack. Vad är mer naturligt än djur då? Sedan ska djurhantering vara "human", djuren ska ha det bra med plats, motion, föda och tekniken skall vara skonsam när djuren sedan avlivas, det är viktigt. Jag vet att detta är en känslig fråga och alla får tycka om det vad de tycker, som i  allt. Rätt eller fel? Ja, det blir ju i betraktarens ögon. Däremot avskyr jag militanta aktivister som tar sig rätten att förstöra för andra och hävda att just deras åsikt är den enda. Som att slå in fönster och förstöra i "reclaim the city" aktioner eller spruta färg på de som bär pälsar eller släppa ut minkar ifrån deras minkfarmar så att djuren istället fryser ihjäl, svälter ihjäl, stressar ihjäl sig eller bli påkörda. Det är inte begåvat enligt mig.

"Dagens pic"- Katedralen II Duomo i Milano för ett antal år sedan. Tog 500 år att bygga. Byggdes 1300-1800 talet. Är den 3:e största katedralen i världen och den näst största gotiska katedralen. ( Rom och Sevilla är större, och Sevilla är den största gotiska). Den har 52 pelare som representerar årets 52 veckor, 135 st spiror och ca 3500 statyer. Imponerande vacker. Men när vi var där så var det tyvärr stängt från att gå in i katedralen som är öppen dagligen annars med fritt inträdde. Milanofolket var annars inget roligt folk tycker jag. Väldigt snorkiga i affärerna och ingen service på hotell eller restauranger. Kanske hade vi bara otur, men senare har jag hört att just milaneserna är lite "fina i kanten". Så kanske det var, och vi var inte fina nog, kanhända!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar