onsdag 31 oktober 2012

Höstlov



Idag är jag ju ledig och barnen har höstlov, så maken och jag tog med sonen och hans kamrat till Skara Museum där de hade nedsläckt medeltidsvandring i deras källare. De har i källaren en medeltids utställning permanent då staden har en gedigen historia ifrån den tidsepoken. En stor eloge till museet  som anordnade detta. Man påbörjade vandring genom att åka hiss ned i källaren och därefter fick man med ficklampor följa fluorescerande pilar i golvet, man hade också interaktiva människor klädda tidsenligt som ur mörkret klev fram, det var munkar, riddare en biskop, en pestsjuk tiggare och en arbetande kvinna i ett litet hus. Barnen var lite skräckblandat förtjusta. Sonen försökte spela "Allan" för att inte visa att han var lite rädd. Efter turen så fick barnen fika, allt detta för bara 20 kr och sedan gick vi på utställningen museet hade för närvarande. Den hade en om djur framställda av recyklat material av Erik Langerts djuriska park. Så fint gjorda, skickligt må jag säga. Sedan tittade vi på skelett från utgrävningarna i Varnhems klosterkyrka runt 2005.

 Jag älskar historia, tycker det är så fascinerande att se hur de levde förr och hur de gjorde då. Sedan tog vi en tur till Skara domkyrka och gick in i den en stund och tittade, den är ifrån  1100- talet e.kr, det står tydligt på anslag uppsatta i kyrkan " inga telefoner påslagna" så när jag går där så ringer det i  min telefon, hm lite pinsamt men det var väninnan som tappat en kopp kaffe över sig på arbetet och behövde skjuts hem då  stackarn var blöt i hela rumpan. Så vi åkte iväg och hämtade upp henne på vägen hem mot vår stad. Trevlig dag och tack och lov så är det lite blida idag och inte minusgrader. Man får nöja sig med det i väntan på varmare årstid.


"Dagens pic"- Vittorio Emanuele II Gallery- Milano. Vacker kupol 47 meter upp, den är en åttahörnig kupol i glas och järn, då den byggdes 1865-1877 var den först i sitt slag. Den tog 12 år att bygga och 2 dagar innan invigningen skulle arkitekten Giuseppe Mengori betrakta sin skapelse uppifrån men ramlade ner och dog. Denna modegalleria i Milano har fått sitt namn från Italiens första kung Viktor Emanuel II, som var kung 1861-1878. 1966 restaurerades golvet under kupolen med en sällsynt mosaik som avbildar 4 stadsvapen ifrån Italienska städer. 1) Vargen ifrån Rom, 2) Korset ifrån Milano, 3) Liljan ifrån Florens, 4) Oxen ifrån Turin. Sägnen säger att det ger tur att rotera på oxens bild 3 varv på ett ben. Ja, det visste jag inte när vi var där för då hade jag säkert provat att snurra. I denna galleria finns bara Top fashion designers så för min del var det bara fönstershopping och titta på den vackra arkitekturen som gällde, men njöt av det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar